poniedziałek, 13 czerwca 2016

Sekrety budżetu. Zadłużenie. (Uwaga: pesymistyczny artykuł)

Miernikiem pozwalającym ocenić kondycję finansową samorządu, jest poziom zadłużenia gminy w stosunku do dochodów, jakie ona osiąga. Im wyższy jest ten stosunek procentowy, tym kondycja finansowa gminy jest niekorzystna. Ogół gmin w Polsce zadłużony jest na około 36,9% w stosunku do ogółu dochodów. Gmina Wydminy na koniec roku 2015 zadłużona była na około 43,4 %


Ogólne procentowe zadłużenie gmin w Polsce od 2011 r. systematycznie spada. W ostatnich 7 latach procent zadłużenia naszej gminy niestety stale rośnie. Do 2013 r. Gmina Wydminy plasowała się jeszcze poniżej średniego zadłużenia ogółu gmin w Polsce.


W 2015 roku z budżetu gminy na obsługę i spłatę zadłużenia wydane zostało około 1,2 mln złotych. Dla porównania w tym samym roku na inwestycje włodarze gminy wydali 1,4 mln złotych. 

Do 2014 r. wszystkie samorządy terytorialne obowiązywały 60% limit relacji łącznej kwoty długu do dochodów budżetowych. Od 2014 r. obowiązuje nowa norma regulująca limitowanie zadłużenia samorządu terytorialnego oparta na zindywidualizowanym podejściu do obliczania dopuszczalnego poziomu zadłużenia samorządów. Jak informuje Gazeta Prawna: "Rosnące zadłużenie lokalnych władz trudno będzie okiełznać w sposób odgórny. Jak wynika z ostatniego raportu regionalnych izb obrachunkowych, samorządowcy okazują się mistrzami kreatywnej księgowości. W ciągu zaledwie dwóch-trzech lat wypracowali skuteczne metody omijania obowiązujących przepisów. Zwiększa to ryzyko utraty przez te podmioty płynności finansowej, a zarazem możliwości skutecznego wykonywania zadań publicznych. Kolejne zagrożenie to gwałtowny przyrost długu, który nie podlega ustawowym regułom ograniczającym i monitorującym zadłużenie – przestrzegają regionalne izby obrachunkowe (RIO)."
Regionalne Izby Obrachunkowe wymieniają pięć głównych metod omijania przez samorządowców przepisów ustawy o finansach publicznych. Między innymi tzw. finansowanie kapitałowe, które zakłada utworzenie spółki komunalnej, w której udziały obejmuje instytucja finansująca, wnosząc stosowny kapitał pozwalający spółce zrealizować określone przedsięwzięcia. Samorząd poprzez opisaną powyżej konstrukcję de facto spłaca zobowiązania zaciągnięte przez utworzoną spółkę komunalną, a obciążenia z tego tytułu w budżecie zapisywane są jako wydatki majątkowe, a nie spłata zadłużenia. 
MSWiA we współpracy z resortem finansów oraz regionalnymi izbami obrachunkowymi przygotuje projekt zmian w prawie zmierzający do wzmocnienia zabezpieczeń przed niekontrolowanym zadłużeniem gmin. Niestety trzeba pamiętać, że zadłuża się gmina, a długi spłacają już jej mieszkańcy.



Źródła danych:
mojapolis.pl
gazetaprawna.pl
bas.sejm.gov.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz